Plaatje bij verhaal: andrew20nicholson-a9c6676_0_0.jpg

Tradities in Overijssel: Military Boekelo

Kernwoorden voor de Military Boekelo-Enschede zijn topsportbusiness en pleasure. De Military is één van de grootste hippische topsportevenementen van Nederland en geldt tevens als één van de beste Military’s ter wereld. Uit de hele wereld komen topruiters in het tweede weekeinde van oktober naar Enschede om deel te nemen. Ook de bezoekers komen uit binnen- en buitenland. Naast sportliefhebbers zijn dit veel zakenlieden, politici en bestuurders. De sponsors van de Military ontvangen gezamenlijk meer dan 20.000 relaties. Voorafgaande aan de Military wordt de Business Week gehouden, die liefst 4.000 congresgangers en 30 bijeenkomsten en symposia telt. Om de Military tot een succes te maken, zijn ruim 1.500 vrijwilligers en medewerkers voor dit evenement actief.

Topsport
Met een keur aan internationale topruiters en een technisch hoogstaand parcours dwars door het Twentse landschap behoort de Military Boekelo–Enschede tot de wereldtop. De Military is een samengestelde wedstrijd, waarbij ruiters op diverse onderdelen de strijd met elkaar aangaan. Het bekendste onderdeel is de cross-country. Dit is een uithoudingsproef, waarbij de paarden zo snel mogelijk over een open terrein draven waarin kunstmatige hindernissen – boomstammen, sloten, waterbakken – zijn opgeworpen. De ruiters hebben de Military van Boekelo herhaaldelijk uitgeroepen tot beste ter wereld.

Business
De Military geldt als één van de grootste evenementen van Nederland om zakenpartners, politici en bestuurders van onderwijs- en onderzoeksinstellingen te ontmoeten. Naast een informele, gemoedelijke ambiance beschikt het evenement in de week voorafgaand aan de wedstrijd over ruim 10.000 vierkante meter congresruimte. De organisatoren van de Military Boekelo–Enschede werken samen met vele onderwijsinstellingen, (overkoepelende) sportorganisaties en bedrijven in Twente.

Pleasure
Niet alleen de wedstrijd is een grote trekpleister. Er zijn prachtige wandeltochten mogelijk en op de Herfst Fair kunnen de nieuwste fashion- en lifestyle-trends worden ontdekt. Onder het genot van drank, spijzen en muziek verleiden ruim 100 standhouders de bezoeker met exclusieve sieraden, auto’s, kunst, mode en wellness.

Geschiedenis
Veertig jaar geleden organiseerden lokale paardensportliefhebbers hun eerste samengestelde wedstrijd in het Twentse landschap. Het werd een gemoedelijk, gezellig en spannend evenement. Terwijl dit karakter gehandhaafd bleef, groeide de Military uit tot een internationaal festijn, dat jaarlijks meer dan 60.000 bezoekers trekt. Behalve voor de wedstrijd komen zij ook om te netwerken, zaken te doen, te wandelen, in een feestelijke ambiance inkopen te doen en zich te laven aan het eten en drinken.

Siebe Rossel

Trefwoorden:1950